VERKIEZINGSPROGRAMMA GROENLINKS VENLO 2022 2026

Verkeer

onzichtbare balk
Een gemeente met schone lucht. Iedere inwoner moet kunnen genieten van natuur (park of toegankelijk natuurgebied)

We verlagen de maximumsnelheid binnen woonwijken naar 30 km/u. Veiligheid op straat is immers essentieel voor kinderen én volwassenen. Waar mogelijk maken we wegen eenrichtingsverkeer en snorfietsen, brommers en scooters rijden voortaan op de rijbaan. En voetgangers en fietsers krijgen voorrang in het verkeer.

-Er komt voldoende ruimte zowel voor de voetganger als voor de fietser.
-Aandacht voor veilige oversteekplaatsen.
-Snelheid in woonwijken naar 30 km/u.
-Eenrichtingsverkeer als dat de veiligheid van fietser en voetganger ten goede komt.

centrumSchone luchtverkeer
We geven fietsers en voetgangers veilig de ruimte in een groene omgeving.
We veranderen onze openbare ruimte in zones met groene ruimte, schone lucht en ruimte voor fietsers en voetgangers. In deze autoluwe gebieden staan recreatie, ontmoeting, spelen, sport en ontspanning centraal. centrumSchone luchtverkeer
Een gemeente met schone lucht. Iedere inwoner moet kunnen genieten van natuur (park of toegankelijk natuurgebied)
Venlo ondertekent het Schone Lucht Akkoord en de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. centrumSchone luchtverkeer
We maken fietsen aantrekkelijker en daardoor laten onze inwoners vaker hun auto staan

We investeren flink in de fietsinfrastructuur. Er komen snelfietspaden die alle wijken en dorpskernen met de belangrijkste voorzieningen verbinden. Waar nodig maken we extra fietsparkeerplaatsen en bewoners krijgen de mogelijkheid om autoparkeerplaatsen om te zetten in fietsparkeerplaatsen. We leggen fietsstraten aan waar de auto slechts ‘te gast’ is.

We investeren flink in de fietsinfrastructuur op basis van de knelpuntennota van de ENFB-afdeling Venlo van januari 2020. We willen dat er voldoende budget wordt vrijgemaakt om de aanbevelingen in de komende raadsperiode te realiseren.

Veiligheid en het gemak voor de fietser (met name senioren en kinderen) staan centraal. Er komen fietsstraten waar de auto slechts te gast is; in de bebouwde kom gaat de snelheid naar 30km/u op wegen zonder gescheiden fietspaden; scooters, brom- en snorfietsers binnen de bebouwde komen op de rijbaan, niet meer op het fietspad; er komen doorgaande fietspaden tussen wijken, dorpskernen, school en werk; verkeerslichten worden fietsvriendelijk afgesteld; fietspaden worden verbreed tot minimaal 3 meter; gevaarlijke bochten, drempels en stoepranden worden aangepast.

verkeerwijken
Meer groen in de stad. De auto heeft niet méér recht op een plaats in de openbare ruimte dan groen, spelende kinderen, fiets- en wandel-verkeer
De gemeente realiseert voldoende fietsstallingen. Gratis, waar nodig bewaakt, en voldoende qua aantallen, op plaatsen waar daar behoefte aan is. Daarnaast zorgt de gemeente voor betere fietsfaciliteiten. verkeer
In het centrum stellen we een milieuzone in. In wijken kiezen inwoners zelf voor een autovrije- of een milieuzone. We stimuleren de overgang naar schoner vervoer, ook Euregionaal. verkeer
We zetten de omslag naar elektrisch vervoer in de hoogste versnelling. De gemeente zorgt dat er voldoende laadpalen zijn. verkeer
De gemeente maakt meer financiële middelen vrij voor extra bomen, extra groen en water, in en om de hele gemeente. GroenwijkenSchone luchtAgenda Groen en Water
Buurtbewoners die zelf initiatieven nemen om hun straat of buurt te vergroenen krijgen hulp van de gemeente. Het project Groene Straat wordt verder uitgerold. participatiewijkencentrumGroene participatie
De gemeente bestrijdt het onkruid op verhardingen en in het openbare groen alleen waar nodig en op de meest milieuvriendelijke manier. Groenwijken
De gemeente beheert parken, bermen en oevers ecologisch, zodat wilde bloemen optimaal voedsel voor bijen kunnen zijn. Groenwijken
Venlo stimuleert de plaatsing van bijenkorven en legt bijenlinten aan. GroenGroene participatie
We stimuleren inwoners en bedrijven, met name in de landbouw, om onkruid milieuvriendelijk te bestrijden. GroenDuurzame economie
Waar het beheer van de openbare ruimte mogelijk is door middel van schapenbegrazing, doen we dat. GroenAgenda Groen en Water
Leefbare, sfeervolle binnenstad, aantrekkelijk voor inwoners, bezoekers en ondernemers
De gemeente zorgt voor parkeren buiten het centrum, goedkoop en met gratis vervoer naar het centrum met elektrisch aangedreven pendelbusjes. De gemeente stimuleert betrokkenen daar gebruik van te maken. Niet alleen bezoekers, maar ook woon-werk-verkeer. centrumverkeer
De gemeente bevordert dat er, als er nieuwe parkeerplaatsen aangelegd worden, parkeren ondergronds zal plaatsvinden. De gemeente zet in op minder parkeren op het maaiveld. verkeer
Er komen transferia aan de rand van de stad met een emissieloos distributiesysteem, met goede verbindingen met de binnenstad, voor het bevoorraden van winkels en andere bedrijven. centrumverkeerLokale economieDuurzame economie
Het centrum wordt zo veel mogelijk autoluw of autovrij, omzoomd door een autoluwe binnenring. Zo houden we de binnenstad leefbaar! centrumverkeerSchone lucht
De gemeente stelt een aantal parkeerplaatsen beschikbaar voor deelauto’s. Hier komen alleen plekken voor elektrische auto’s beschikbaar, in combinatie met een elektrisch oplaadpunt. Zo moedigen we actief het ‘autodelen’ aan. verkeerSchone luchtLokale economieDuurzame economie

De gemeente zorgt er in de vervangingsplanning voor dat het gehele gemeentelijke wagenpark (vuilniswagens, milieubeheer, auto’s B&W, veegwagens, etc.) over is gegaan op elektrisch rijden in 2026, of dat in elk geval de mogelijkheid tot gebruik van niet-fossiele brandstoffen is onderzocht.

Duurzame economie
Schone mobilteit
De gemeente stelt een uitvoeringsplan Schone Mobiliteit op. Daarin staat dat de gemeente voorrang geeft aan schoon vervoer: de fiets, de voetganger en elektrisch openbaar vervoer: Schone luchtverkeer

Subthema’s

wonen Wonen
wijken Wijken
centrum Centrum
verkeer Verkeer
participatie Participatie
dataverzamelingen Dataverzamelingen
Lokale economie Lokale economie
Duurzame economie Duurzame economie
Energietransitie Energietransitie
Terugdringen energieverbruik Terugdringen energieverbruik
Inkoopbeleid Inkoopbeleid
Schone en hernieuwbare energie Schone en hernieuwbare energie
Groen Groen
Schone lucht Schone lucht
Afvalinzameling Afvalinzameling
Agenda Groen en Water Agenda Groen en Water
Ecologische hoofdstructuur Ecologische hoofdstructuur
Groene participatie Groene participatie
Cultuur / Toerisme Cultuur / Toerisme
Grensstad met Duitsland Grensstad met Duitsland
Diversiteit Diversiteit
Integratie Integratie
Roze community Roze community
Zorg Zorg
Onderwijs Onderwijs
Senioren Senioren
Jongeren Jongeren
Schuldhulpverlening Schuldhulpverlening
Minimabeleid Minimabeleid
Begrotingsdiscipline Begrotingsdiscipline
Algemeen/Overig Algemeen/Overig